• Boekingsportalen

    Een analyse

Marktanalyse vakantiehuizenmarkt 2017

Vakantiehuis wel of niet op de boekingsportalen

Nazomer/herfst is voor veel verhuurders de periode om na te denken over de invulling van de promotiemix voor het nieuwe boekingsseizoen. In de media wordt in 2017 (weer) veel geschreven over de rol van de (grote) boekingsportalen. Welke conclusie moet je daar als individuele verhuurder nu uit trekken? OUT! heeft in 2017 een analyse gemaakt op basis van de eigen ervaringen met OUT!-huizen ondergebracht bij grote portalen, zelf gepromote huizen en direct geboekte accommodatie. Onderstaande uitkomsten kunnen verhuurders behulpzaam zijn.

Persoonlijke touch bij aanbieden vakantiehuis essentieel

Voor het 'standaard/massaproduct' blijken de grote boekingsportalen een prima reclamemogelijkheid. Natuurlijk kost het de aanbieder provisie, maar er kan worden bespaard op eigen reclame, klantkortingen ed.. De grote portalen kennen veel internetbezoek zodat de geautomatiseerde remarketing- en retargetingtechnieken uitstekend functioneren. Iedereen kent het wel: je hebt een product op internet bekeken en je komt het later op een heleboel andere sites als advertentie tegen.

Individuele accommodaties worden echter gerichter gezocht en daarom minder massaal gevonden. De portaalboekingen komen dan van de min of meer toevallige passant. Meer succesvolle accommodaties kennen een meer persoonlijke marketing.

Anonieme accommodatie krijgt anonieme gasten

Niet alleen onder verhuurders groeit de weerstand tegen de grote portalen. Ook de groep huurders die andere wegen zoekt, groeit. Dat begint met het zoeken van direct contact met de verhuurder die men op een groot portaal vindt. Er wordt echter ook meer gezocht buiten de portalen om. We zien dit vooral bij boekers die iets bijzonders en/of meer persoonlijk contact zoeken. Een kwalitatieve doelgroep die je als verhuurder graag te gast hebt. Zo weet OUT! Vakantiehuizen bijvoorbeeld veel meer van haar Facebook-boeker dan van een willekeurige internetboeker. De Facebookboeker is niet anoniem en OUT! weet haar vele volgers selectief en gericht aan te spreken. De duizenden impressies van een enkele post op de populaire OUT!-Facebookpagina is vaak voldoende voor het gewenste aantal boekingen. Waarom? Omdat het geen anoniem reclamebericht is. Het is een persoonlijk bericht van iemand met een gedeelde passie en die z'n nek durft uit te steken voor een bepaalde accommodatie! Vloggers zijn momenteel niet voor niets zo hot.

Neem als aanbieder/verhuurder formele verantwoordelijkheid

Toch zijn er randvoorwaarden. Iedereen weet dat verhuurders en een organisatie als OUT! Vakantiehuizen iets willen verdienen. Nemen ze daarom een OUT!-aanbeveling, hoe persoonlijk dan ook, toch met een korreltje zout? Nee, niet als 'de reclamepraatjesmaker' wel zo professioneel is dat hij ook zijn aansprakelijkheid en de garantie van de gast, officieel heeft gewaarborgd. Daarom is OUT! aangesloten bij de ANVR, de SGR en de Geschillencommissie Reizen. Juist daarom laten professionele groepen (bedrijven, instellingen) zich charmeren door de persoonlijke benadering en durven ze vanwege de professionele aanpak te boeken.

Samenvattend/overige bevindingen:

-een accommodatie wordt sowieso beter op het internet gevonden als deze ook op een verhuursite staat. Zo werken de zoekmachines nu eenmaal;

-verwacht een verhuurder concrete boekingen via of door een vermelding op een verhuursite, dan kiest hij voor een site die actief met zijn accommodatie aan de slag gaat. Zo wordt geen willekeurige maar een geselecteerde gast bereikt die bijvoorbeeld vanuit een vermelding op www.outvakantiehuizen.nl gemiddeld in 50% van de gevallen bij OUT! boekt en in 50% bij de verhuurder direct. Als een verhuurder er in slaagt die situatie te vertalen naar zijn overige promotie-inspanningen dan is voor hem een forse besparing in tijd en/of geld mogelijk;

-boekingssites met een eigen klantenbestand genereren meer boekingen dan de pure advertentiesites. Er wordt met die klanten 'gewerkt' en de boekingssite kan voor die gasten als een 'verhuurderscollectief' handelen. Een succesvol voorbeeld is de '(grote huizen-)clubkas' van OUT! Het onderste deel van de informatiepagina daarover (hoe met de provisie promotie wordt gemaakt/deze als loyaliteitsbonus naar de gast gaat) is gericht op de verhuurder.

-neem de weerstand van de consument tegen (de grote) portalen weg door te kiezen voor een tussenpersoon die de consument naast boekgemak en een eerlijke prijs, extra toegevoegde waarde biedt middels bijv. de ANVR- en SGR-garantie;

-profiteer als verhuurder ook zelf van het feit dat een accommodatie kennelijk onder ANVR-/SGR-garantie aangeboden mag worden. Het zijn inmiddels toch kwaliteitslabels, niet in de laatste plaats voor de steeds reislustiger Vlamingen die thuis in BelgiŽ deze belangrijke zekerheden niet hebben. Dit alle 'nieuwe' waarborgen ten spijt: betalen op derdenrekeningen, ecommerce-labels e.d.. Waarborgen die in tegenstelling tot de Anvr/Sgr de essentiŽle samenhang tussen zowel verzekerde garantie en aansprakelijkheid, verzekerde betalingen en een onafhankelijke geschillenregeling, missen.
Daarbij gaat het de consument vaak niet eens zo zeer om het risico dat het 'mis gaat'. Een Anvr-/Sgr-aansluiting bevestigt dat aanbieders zich wensen en durven te conformeren. Met andere woorden de consument voelt zich niet aan de eventuele grillen van een al dan niet in meer of mindere mate professionele aanbieder overgeleverd.

Meer weten?

Zelf vakantiehuisaanbieder/verhuurder en meer weten wat OUT! Vakantiehuizen met haar gastenbestand van zo'n 200.000 Nederlandse en Vlaamse families en diverse marketingopties gericht op nieuwe gasten, voor u zou kunnen betekenen? Bezoek het verhuurdersgedeelte van deze website of neem vrijblijvend contact (0413-385880 of info@outvakantiehuizen.nl) op voor een goed gesprek.

Lees ook:Tips en Tricks voor verhuurders...